Parvatae Pungkal

Mengembara ke antah berantah, sudah entah berapa lama meninggalkan rumah, dihantui rasa takut di tanah yang tidak aku kenal. Ya, aku dan kamu takut di tanah pengembaraan ini. Aku dan kamu dihantui rasa takut di jengkal tanah yang baru kali ini terpijak. Aku dan kamu bukan siapa-siapa di tempat ini. Dan aku pun tahu, pengembara lain juga merasakan takut yang seperti aku rasakan. tapi, satu persatu salam perkenalan, satu persatu senyum dan sapa formal tanpa basa basi hadir. Satu persatu jabat tangan hangat aku rasakan. Dan akhirnya satu persatu pengembara tangguh pun aku temukan, dan aku tersadar bukan hanya aku pengembara di tanah ini. Kamu, kamu, kamu mengikiskan ketakutanku, kamu, kamu, kamu , bersama-sama menghapuskan ketakutan ini, ketakutan aku dan kamu di tanah pengembaraan ini. Kamu, kamu, kamu adalah manusia tangguh teman sepengemaraanku.